Videnscenter for inkluderende læringsmiljøer (VIL) er sat i verden for at støtte videregående uddannelsesinstitutioner i deres arbejde med at skabe læringsmiljøer, hvor alle studerende – uanset funktionsnedsættelse – har mulighed for at deltage og trives på lige vilkår.
VIL blev etableret som led i universitetsreformen fra 2024 under Studenterrådgivningen (SRG).
VIL skal bidrage til at samle, udvikle og dele viden om, hvordan inklusion kan styrkes i alle delsektorer under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Det handler både om at forstå de barrierer, som studerende med funktionsnedsættelser møder og om at udvikle løsninger, der gør det muligt at deltage fuldt ud i undervisning, studieliv og fællesskaber.
VIL’s arbejde tager afsæt i et tæt samarbejde med sektoren. Den viden, erfaringer og engagement, som findes ude på de videregående uddannelser, er afgørende for VIL’s arbejde. Vores opgave er at omsætte disse indsigter til fagligt velfunderede indsatser, der er relevante i praksis og som – frem for at belaste – kan understøtte og aflaste de fagprofessionelle, særligt undervisere. Når vi lykkes med at udvikle løsninger, der giver værdi for både institutionerne og for de studerende, er vi som videnscenter på rette vej.