Der er meget på spil i overgangen fra elev på en ungdomsuddannelse til studerende på en videregående uddannelse. Selv almindelige uddannelsessituationer som feedback fra en underviser, en kritisk diskussion med en medstuderende eller en frokost uden selskab, kan blive oplevet som bevis på, at man ikke hører til. Det fører til, at mange studerende får tanker som; ”alle andre kan finde ud af det, bare ikke mig”, ”de andre passer bedre ind”, ”de andre er klogere end mig” og ”alle andre har fået venner…”. Disse flertalsmisforståelser er paradoksale og problematiske, fordi så mange tror, de er alene om noget, som de reelt deler med flertallet. Heraf navnet. Flertalsmisforståelserne fører til uhensigtsmæssige studiestrategier, når de studerende bliver optaget af, om det, de gør, er rigtigt eller forkert frem for at have en mere procesorienteret indstilling til læring, hvor de også tør at risikere at lave fejl og få kritik, der kan drive deres læring.

Netop flertalsmisforståelserne og oplevelsen af at stå alene med de kritiske tanker har man i amerikansk uddannelsesforskning udviklet meget effektive interventioner til. Disse interventioner har Studenterrådgivningen tilpasset en dansk uddannelseskontekst.

Indhold i social belonging interventioner i studiestarten

  • De studerende er en aktiv del af interventionen. De præsenteres for typiske udfordringer af ældre studerende, og hvordan de over tid håndterede dem. Herefter reflekterer de studerende individuelt i to korte skriveøvelser over det genkendelige i de ældre studerendes fortællinger og formidler til slut deres egne anbefalinger til kommende studerende.
  • Gennem den virksomme metode kendt som ’Saying-is-believing’ giver deltagerne budskabet videre til de kommende nye studerende ved at skrive om det, de lige har lært til de kommende nye studerende på uddannelsen. Dermed bliver de studerende i en og samme proces aktive hjælpere for andre og sig selv i lignende situationer fremover.

Hvordan foregår det, når vi udvikler en social belonging intervention på et givet studie på en uddannelsesinstitution.

Efter et indledende møde med studieledelsen hjælper udvalgte kontaktpersoner fra uddannelsen med at rekruttere et repræsentativt udvalg af ca. 10 studerende, der interviewes af VIL’s socialpsykologer om deres tilhørsoplevelser i studiestarten. Baseret på disse interviews sammensætter VIL en uddannelsesspecifik intervention med 10 korte fortællinger. Interventionen følger de forskningskriterier, som på andre tilsvarende uddannelser, har medført signifikante positive effekter på såvel generel trivsel og deltagernes studieadfærd. Når interventionen er klar, kan den gennemføres af uddannelsen selv med deltagelse af 1. eller 2. semester studerende og kan gives til hele årgangen på en uddannelse.

Når man på et studie én gang har fået udarbejdet en social belonging intervention, kan den bruges igen overfor kommende årgange af studerende på samme uddannelse. Studenterrådgivningen instruerer og superviserer uddannelsen hele vejen gennem processen.

Vi udarbejder typisk interventionen henover ét semester, så den kan gennemføres i begyndelsen af det følgende semester. Prisen for en færdig og gennemført social belonging intervention er 100.000 kr.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål til ovenstående eller er interesseret i en skræddersyet løsning til din uddannelse, kontakt da nedenstående ansvarlige rådgiver eller afdelingsleder.