Videnscenter for inkluderende læringsmiljøer (VIL) er sat i verden for at støtte videregående uddannelsesinstitutioner i deres arbejde med at skabe inkluderende læringsmiljøer, hvor alle studerende, uanset forudsætninger og funktionsnedsættelser, har lige muligheder for at deltage, lære og høre til. Vi udvikler, indsamler og deler løsninger og viden, der gør inklusion til en fælles pædagogisk og organisatorisk opgave – ikke alene et individuelt ansvar.
VIL blev etableret som led i universitetsreformen fra 2024.
Mød medarbejderne i VIL.
VIL indsamler, udvikler og deler viden om, hvordan inklusion kan styrkes i alle delsektorer under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Ved at undersøge og forstå de barrierer, som studerende med funktionsnedsættelser møder, udvikler vi løsninger, der gør det muligt at deltage fuldt ud i undervisning, studieliv og fællesskaber.
VIL’s arbejde tager afsæt i et tæt samarbejde med sektoren. Den viden, erfaringer og engagement, som findes ude på de videregående uddannelser, er afgørende for VIL’s arbejde. Vores opgave er at omsætte disse indsigter til fagligt velfunderede indsatser, der er relevante i praksis og som – frem for at belaste – kan understøtte og aflaste de fagprofessionelle, særligt undervisere. Når vi lykkes med at udvikle løsninger, der giver værdi for både institutionerne og for de studerende, er vi som videnscenter på rette vej.
VIL blev etableret som led i universitetsreformen fra 2024 under Studenterrådgivningen (SRG).