Social belonging-interventioner med fokus på at styrke de studerendes tilhørsforhold i studiestarten.
Overgangen til en videregående uddannelse kan være præget af tvivl og usikkerhed. Det gælder især for studerende med funktionsnedsættelser – særligt dem med psykiske eller usynlige udfordringer. Ofte handler tvivlen og usikkerheden ikke kun om de faglige krav, men om en grundlæggende bekymring for, om man passer ind. Om man har en legitim plads i studiemiljøet. Oplevelsen af ikke at høre til kan påvirke engagement, trivsel og fastholdelse negativt.
VIL er derfor i gang med at udvikle og afprøve en social belonging-intervention, som er målrettet studerende, der befinder sig i denne sårbare overgang. Interventionen bygger på en veldokumenteret socialpsykologisk tilgang, der har vist sig effektiv over for minoriteter i uddannelsessystemet, Samtidigt har tilgangen vist sig at have et stort skaleringspotentiale. Forhåbningen er derfor, at vi med interventionen på sigt kan hjælpe et stort antal studerende med funktionsnedsættelser. På tværs af forskellige uddannelser.